gengstar

Click Me~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aug 15, 2010

MUSIBAH : PAHIT DI DUNIA MANIS DI AKHIRAT...............

Allah berfirman yang bermaksud :
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal perkara itu amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal perkara itu amat buruk bagimu.  Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui."
( Surah al-Baqarah 2 : 216 )




kata2 bijak pandai : " It is not how low you fall but how high you bounce back!!"


sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :
" Sesungguhnya Allah tidak melihat rupa kamu tetapi Allah melihat hati dan amalan kamu."
( Riwayat Muslim no.6708 )
" Manusia yang paling kuat diuji adalah para Rasul kemudian yang mengikutinya, kemudian yang mengikutinya sesuai dengan tahap iman masing2."
( Riwayat Ahmad no.1481 ) 
Firman Allah SWT yang bermaksud :
" Apakah manusia menyangka bahawa ia akan dibiarkan begitu sahaja dengan kami telah beriman, sedangkan mereka belum diuji?"
( Surah al-Ankabut 29:2 )
erm... apa itu musibah???
copy n paste..huhu...
ditakrifkan sebagai sesuatu yang tidak disukai oleh manusia iaitu berupa kematian, kesakitan, kemiskinan, ketakutan, kegagalan, kesedihan, bencana dan lain2.
jadi, pastinya Allah menguji kita dengan sesuatu yang tidak kita sukai. kita tidak sukakan kematian, tetapi siapa yang boleh mengelak daripada mati??.... kita benci kesakitan, tetapi itu lumrah hidup.  lalu hati kita bertanya lagi, why Allah datangkan all this??? why??? we keep asking why?? why me???  btl x?? huhu... aku slh seorang manusia yang asyik mempersoalkan sume ni... MasyaAllah.....huhu.....
kadang2... ehem2 bukan kadang2... erm kira kadang2 la...huhu.... nape aku yang kena sakit itu ini.. ye la..orang lain aktif dari aku...tapi xde pn sakit....ade2 la...tapi xla macam aku ni... sepanjang tahun sakit...
aku mengeluh....dan aku tahu itu salah..sepertinya aku tidak redha akan ketentuanNya...sepertinya aku tidak tahu Allah sedang menguji keimanan ku.....sepertinya aku tidak tahu aku milik Allah secara total.. Ya Allah kenapa aku lupa..aku lalai... walaupun aku tahu sume ni ada hikmahnya.... aku tahu sume ni ada hikmah..aku tahu....aku tahu.... tapi kenapa aku sering mengungkit why me???? why  me???...........
kerna.........
aku cemburu.....
orang lain wat jauh lebih dasyat lagi dari aku...
orang lain lagi jahat dari aku....
orang lain jauh lebih sume la lebih yang jahat2nya........
ya aku mengaku aku pun jahat......
 ya aku pun banyak wat dosa..ya aku mengaku aku pun xtau bersyukur...


aku sedih........
aku sedih dengan diriku...
yela....bagitau kat orang sabar2 time kedak sakit...time kena musibah....fel...itu ini...
sabar..........................
memang mudah untuk diungkap dengan kata2 kerna lidah tidak bertulang...mudah untuk dituturkan tapi perit untuk dirasai...bak kata jiran aku...... berat mata memandang..berat lagi bahu yang memikulnya.....


aku sedih...aku nak macam orang lain...leh wat ape yang diaorang nak wat kat diri diaorang.... self-actualization.....ya.... kepuasan diri apabila melakukan sesuatu yang diaorang suka... maksud aku..yang baik la... macam remaja lain.. keinginan melakukan sesuatu yang baru..yang menggembirakan hati diri sendiri n orang lain...........


aku sedih..bla tengok orang lain sihat walafiat lagi..tapi wat bende x elok.... aku sedih kerna mereka menyalah guna nikmat yang Allah bagi kat diaorang..... lihat aku............. terbatas....... amat terbatas......
aku ingin mencari ilmu.............


aku sedih.............................................


sabar nor.........


sabar.....................


aku tulis ni..untuk aku...untuk tatapan aku..untuk mengingatkan diri aku...aku berdosa.................


aku sedih....................................


firman Allah SWT yang bermaksud : " dan sesungguhnya akan Kami berikan berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan.  dan berilah berita gembira kepada orang yang sabar, yakni orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan ' Innalillah wa inna ilaihi rajiun.' " ( Surah al-Baqarah 2: 155-156 )
 ni aku copy n paste...........huhu......................


( ucapkanlah kalimah istirja', fikirkan maknanya dan resapkan penghayatannya dalam jiwa.  kita milik Allah dan kepada-Nyalah kita kan dikembalikan. Kita peminjam, bukan pemilik. apabila sesuatu nikmat berupa harta, kesihatan, isteri, anak2, suami, ibu bapa, @ lain2 itu telah diambil daripada kita, apakah kita patut marah dan terlalu bersedih??... kita tidak sepatutnya marah atau bersedih yang keterlaluan kerana apabila yang memberi pinjam (ALLAH) mengambilnya semula. status kita di dunia ini hanya " hamba " bukan " tuan " apalagi bukan " TUHAN "!!! kata2 seperti " kenapa aku sahaja yang kena, apakah dosaku......." secara tidak sedar menunjukkkan sikap " kurang ajar " kita terhadap ALLAH!!!!........... )


kata2 Imam al-Ghazali : jangan sekali-kali kita mengubah kebiasaan hidup apabila ditimpa musibah seperti tidak makan, tidak menjaga kebersihan diri, tidak mandi, tidak tidur, tidak menyisir rambut, merapikan misai dan janggut, apabila ditimpa musibah. kononnya terlalu susah hati, tetapi sebenarnya itu satu protes terhadap Allah yang menurunkan musibah itu.................. 
aku jahil ya Allah.........................
aku berdosa................................


terfikir aku dengan ayat2 ini..................................


aku copy je....untuk aku.......







No comments: