gengstar

Click Me~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jan 22, 2011

ego dengan ilmu

---------------------

 satu perkongsian utk suma..

utk aku khususnya..
renungan bersama.... 

-------------------

ni aku bc kt majalah solusi isu no.20...ng bez majalah tuk..try la bli n bc la owh....
aku mk kongsi satu crita...myb ada blaku juak dlm hdp kita..myb bkn "MAYBE"..ng2 blaku nk??huhu..
MyEm0.Com

AL-KISAHNYA......~

" Saya hendak belajar ilmu membersihkan hati," kata seorang ulama besar kepada seorang ahli sufi.
" Tuan sudah banyak ilmu.  Saya di sini hanya mengajar sekadarnya," ujar ahli sufi secara berterus terang.
" Betul, saya ingin belajar di zawiyah tuan ini.  Saya ingin menghilangkan rasa takbur."
" Pengajaran saya tidak menggunakan kitab....." perlahan ahli sufi berkata.
" Mana boleh belajar tanpa kitab? Tuan tidak tahu tentang itu?" ujar ulama besar itu.
" Orang yang memang tinggi ilmunya semacam tuan, tidak perlu lagi belajar melalui kitab."
" Setahu saya sesiapa sahaja belajar perlu berkitab," kata ulama besar itu. Serban besar dan jubah indahnya bergeser mengikut angin.
" Baiklah, apa itu takbur?" tanya ahli sufi seakan menguji.
" Apabila merasakan diri sendiri yang terbaik, memandang hina orang lain dan menolak kebenaran," jawab ulama besar itu dengan yakin. Ilmu-ilmu yang begitu seakan sudah berada dihujung jarinya.
" Tuan sudah mahir asas ilmu takbur."
" Tetapi saya ingin membuang rasa takbur...."
" Benarkah tuan ingin membuang takbur?"
" Itulah tujuan asal saya datang ke sini."
" Kalau begitu buang serban dan jubah tuan dahulu. Dan ambil mangkuk kosong ini dan mengemislah di tempat tuan mengajar," kata ahli sufi.
" Apa? Mengemis? Mengemis itu bukankah kerja hina?"MyEm0.Com
" Tujuan mengemis ini bukan kerana malas atau meminta belas ihsan manusia," kata ahli sufi itu hanya tersenyum.
Sambungnya, " Tuan perlu mengemis untuk menghilangkan ego. Supaya terasa hina dihadapan manusia setelah selama ini tuan dikenali sebagai ulama besar!"
" Oh, saya tak mampu.  Saya datang ke sini untuk belajar ilmu yang lebih tersirat.  Saya ingin menelaah kitab-kitab yang hebat dan tinggi."
" Oh, saya tidak mengajar kitab-kitab seperti itu. Saya hanya belajar mengamalkan ilmu yang telah kita sama-sama ketahui."
" Jadi tuan tidak sangguplah mengajar saya?"
" Tidak, tetapi tuanlah yang tidak sanggup belajar daripada saya!"...

end of story..~

moral from this story is : ~

ada org yg sombong ngn ilmunya.
tp ilmu nya xlbh just hafalan kata2 n terisi di dlm akal smata2.
org ngga nya HEBAT..
tp hatinya full ngn karat EGO bla nya rs diri nya tek lbh BAGUS dan ALIM drpd org lain...

YA ALLAH....AMPUNKAN AKU...~






No comments: