gengstar
Aug 22, 2011
Kepimpinan berpengaruh
as-Salam..lamak dh x update blog ku tok pa cita ooo… ku mk
share something yg bez… sempoi jk bak kata org kpg sg.plan..hehe…. pasal sorg
pmimpin tok… nya adalah sebaik2 raja… sp org ya??? Jom kita mcrita…hehe…
SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH : SEBAIK-BAIK RAJA…
Ku dpt tok dr buku yg aku bli yg
btajuk>>>>PENGARUH GAYA TRUMP…
Harga rm19….pnulis syahrul nizam junaini n nazri kadir….try
la bli n bc…sgt2 bez…
Tp biarla kita sbg muslim focus more on tokoh islam itu
sndiri kn lbh bgs…
Mbicarakn kpimpinan bpengaruh, x lengkap skiranya kita x
mlihat dr sudut kpimpinn yg klahirannya tlh dberitahu oleh Nabi Muhammad 800
thn sblm itu. Pemimpin ini bjaya mnawan antara kota milik empayar bsr dunia pd
ketika itu iaitu empayar Rom. Ketika umat Islam sdg mgali parit dlm Perang
Khandaq, Nabi Muhammad mberitahu hnya pmimpin tbaik bjaya mnawan kota
Konstantinopel yg mjadi ibu kota empayar Rom Timur itu.
Kota Konstantinopel adlh kota yg sgt strategic kduduknnya,
krn ia adalh satu2nya tmpt yg mhubungkn 2 benua, iaitu Asia & Eropah. Oleh
itu, x hairan mngapa empayar Rom Timur mbinanya sbg kota yg sukar dtembusi oleh
mana2 oleh mana2 musuh pd ketika itu. Mnawan kota ini adalh bkn perkara mudah,
krn struktur ptahanannya yg kuat. Sgala kempen ktenteraan gagal satu per satu
slama hmpir 800 thn. Tdapat skurang2nya 5 kempen ktenteraan yg dgerakkn sms zmn
krajaan Bani Umayyah, 1 sms zmn Bani Abbasiyah, & 2 sms zmn krajaan
Uthmaniyah.
Keagungn empayar Rom Timur slama lbh 1,000 thn itu bjaya
dtumpaskn oleh Sultan Muhammad al-Fateh sbagaimana yg dnyatakn oleh Nabi
Muhammad. Apakah k’istimewaan Sultan Muhammad al-Fateh shgga beliau bjaya
mnumpaskn empayar Rom? Apakah beliau mpnyai kkuatan yg luar biasa spt Hercules
dlm crita2 purba, shgga mampu mnewaskn empayar & mnawan kota yg gagal
dtembusi sejak 1,000 thn yg lampau.
Mnepati konsep tajuk buku yg mbicarakn kpimpinn bpengaruh
dlm suma aspek, wlpn konsep asasnya dnaungi oleh Trump. Namun, apa yg kita
susuri ini mampu mjadikn kita sbg pmimpin yg lbh bpengaruh dpd Trump. Ini krn,
kita dpt mlihat & mnyusuri lthn & kperibadian pmimpin yg dsyaratkn oleh
mnusia agung, iaitu Nabi Muhammad sbg “sbaik2 raja”.
Latihan Sultan Muhammad al-Fateh sbg pmimpin yg hbt tlh
dlalui sejak beliau msh bayi lg. Dceritakn, semenjak Muhammad al-Fateh dlahirkn, ibunya mbawa beliau kluar istana
& bdiri d sbuah tebing, yg mhadap ke arah Kota Konstantinopel. Kmudian,
ibunya bkata, “Wahai anakku, d sana tdapat kota Konstantinopel & Nabi
Muhammad pnh bkata, ‘Konstantinopel itu akn dtawan oleh tentera Islam. Raja yg
akan mnakluknya adalah sbaik2 raja, & tenteranya adalah sbaik2 tentera.’
Ktahuilah anakkku, engkau adalah orgnya.” Pd stp hr, tnpa brasa bosan, ibunya
mlakukn bgitu. Dr dlm gendongn, shgga beliau blh bjln.
Namun, itu dlakukn sbg motivasi & lthn asas supaya diri
beliau brupaya mjadi raja & pmimpin yg baik. Malahan, kajian sains minda
moden mnunjukkn, individu itu blh dransang sejak brada dlm kandungn ibu lg.
Para ibu yg bcakap dgn bayinya ketika dlm kndungn, @pn swaktu dlm tempoh
klahiran, mbentuk bayi itu spt yg d’ingini pd suatu hr kelak tnpa dsedari scr
langsung. Jelas, para wnita Islam lbh maju bbanding Barat dlm mguasai sains
minda & k’upayaannya.
Spt juga knk2 lelaki yg lain, Muhammad al-Fateh nakal ketika
kclnya. Ayah beliau m’ambl guru2 yg tbaik bg mdidik beliau, sbg psediaan mjadi
khalifah Islam yg sterusnya. Antara guru2 itu ialah:
·
AHMAD IBN ISMAIL AL-KORI > Beliau bkn shj
saintis Islam yg bijaksana, malahan guru kpimpinn Islam yg sbnr. Beliau m’ajar
& mbimbing al-Fateh bg mjadi pemimpin yg bpengaruh krn k’ungguln kpimpinn
Islam, bkn krn kuasa yg dmiliki.
·
SYEIKH AQ SYAMSUDDIN > Slain mjadi guru pakar
dlm pngajian Quran, as-Sunnah an-Nabawiyah, & Fikah Islami, Syeikh Aq
Syamsuddin juga adlh pakar bhs yg bt’jwb m’ajar bhs kpd Muhammad al-Fateh iaitu
bhs Arab, bhs Parsi, & bhs Turki. Kpakaran beliau dlm bidg matematik &
astronomi juga ddedahkn. Akhirnya, pngetahuan ini mbantu Muhammad al-Fateh
mnawan kota Konstantinopel.
Pnddkn yg dtrima oleh Muhammad al-Fateh
sejak awal zmn knk2 ini bkn shj dlm ilmu bbentuk zahir, ttpi juga lthn
kperibadian. Ini bg mmantapkan kperibadiannya apabila dewasa. Ksungguhn &
kbijaksanaan para guru beliau dlm mberi pddkn yg tbaik, bjaya mjadiknnya sbg
pmimpin yg bpengaruh tggi dlm sejarah dunia Islam & Barat.
Hsl pddkn tbaik para guru beliau ini
dgambarkn spt b’ikt oleh Muhammad Syaari bin Ab.Rahman, motivator di I.P. Minda
Training & Consultancy, yg juga bekas stiausaha GAMIS. Kata beliau,
“Kseimbangn pddkn ilmu intellectual
sciences & spiritual sciences sbagaimana yg drekodkn oleh
Taskopruluzade Ahmed, pnguasaan 7 bhs kawan & lwn Usmaniah, pmilihn bln
& thn kempen pngepungn pd ms plg mresahkn moral pemerintah & kpercayaan
rkyt Byzantine, pggunaan teknologi (meriam gergasi) & kpakaran musuh
tradisi Usmaniah itu sndiri iaitu Hungary. Hakikatnya blm mmadai juga tnpa
didikn krohanian yg ketat ke atas Sultan Muhammad, shgga beliau x pnh mningglkn
tahajjud sejak dr aqil baligh.
Manakala idea brilliant sbagaimana yg d’akui
oleh sejarawan dunia spt Runciman, Babinger, & Schumberger, iaitu pmindahan
70 buah kapal dr semenanjung Fera d Bhosporus ke Golden Horn, mlalui jln bukit
sjauh 5 km, dlm ms hnya 1 mlm tnpa dsedari musuh, x mgkin mampu dlakukn tnpa
ktinggian emosi Zugnush Basha ketika mpertahan kptsn mneruskn serangn &
smgt kental 200 ribu org tentera pd fasa akhir serangn.”
Sterusnya beliau mnyambung, “Demikian
kombinasi psediaan syariatullah & sunnatullah, jwpn tbaik sejarah yg gagal
dbaca oleh mrk yg x bminat bg mjadikn sejarah sbg pdoman mnuju kejayaan
organisasi pd ms hadapan & kmenangan Islam skali gus.”
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment